Aan de hand van foto's en tekst kunt u de bouw
van cello volgen
De afwerking |
Voor het bouwen van een cello gebruiken we altijd de hoogste kwaliteit hout.
|
|
Met behulp van een zinken mal, die we overnemen van de bouwtekening, maken we de houten mal waaromheen de krans gevormd wordt.
|
|
![]() |
![]() |
De
Krans |
||
![]() |
![]() |
We maken de stroken esdoorn die bedoeld
zijn voor het maken van de krans op dikte. Na zorgvuldige controle van de krans op
zijn haaksheid wordt het onderblad er op gelijmd en geklemd
|
|||||
Het onderblad van de cello
maken we van twee delen esdoorn die radiaal uit de stam zijn gezaagd en samen gelijmd tot een blad. Als met behulp van de krans de vorm van de
cello is afgetekend en is uitgezaagd gaan we met de gutsen de welving van het
instrument steken. We draaien nu het blad om en gaan de binnenkant bewerken. Op regelmatige afstand zijn er gaten geboord tot op 7 millimeter van de buitenkant. Vervolgens hakken we het hout weg en schaven aan de binnenkant het blad op dikte. Regelmatig opmeten en de laatste tiende millimeter wegschrapen met schraapstaal en gladschuren.
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
||||
Als we het onderblad klaar hebben wordt dit op de krans gelijmd waarbij we er vooral lettenop dat deze exact haaks blijft.
Het bovenblad, ook wel het klankblad
genoemd, is van fijn generfd fijnspar en wordt op de zelfde manier als het onderblad afgetekend en
uitgezaagd. De fijnspar, Picea abies, is een naaldboom met een smalle, kegelvormige kroon en roodbruin geschubd schors. Hij komt voor van Scandinavië tot in Rusland. In Nederland komt de boom voor als exoot, maar hij groeit niet optimaal. Alleen in Drenthe is de groei goed. De fijnspar staat in mei en juni in bloei, en dezelfde boom is zowel mannelijk als vrouwelijk. Het hout, vurenhout, wordt veel gebruikt binnenshuis en als grondstof voor papier. De bomen die worden gekapt voor klankhout voor instrumenten groeien op ca 1000 m hoogte aan de noordkant van de Alpen en worden zorgvuldig geselecteerd.
De hals, de schroevenkast en de krul worden uit een blok esdoorn gezaagd, de schroevenkast en de krul met behulp van een zinken mal afgetekend en gesneden.
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
|
De
hals wordt nu geplaatst en als de toets, de kam en de snaarhouder gemaakt
zijn kunnen we beginnen met de
afwerking. Het lakken is een precies karwei waarbij meerdere dunne laagjes
over elkaar de uiteindelijk kleur aan het instrument geven. Dan is het grote moment gekomen. Hoe gaat de cello klinken? Wat moeten we nog doen om de klank te verbeteren. Testen , spelen!
|